میزان «آموزش» مهدکودک ها و موسسات پیش دبستانی چقدر است؟


آفتاب نیوز :

مجتب همتی فر درباره شهریه مصوب مهدکودک ها (مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی) گفت: سازمان آموزش و پرورش کشور پس از تحلیل روش های تعیین شده، مدل «هزینه ای» را برای پرداخت شهریه مهدکودک ها انتخاب کرده است. هزینه های تحصیل آیین نامه آن تنظیم و تصویب شد. امسال اولین سال است، بنابراین سال آینده ممکن است تغییرات جزئی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه امسال شهریه مهدکودک ها به طور منظم از طریق سامانه سازمان آموزش و پرورش کشور تعیین می شود، تصریح کرد: همزمان موسسان مهدکودک ها برای مجوز فعالیت و اجرای مجوز خود، اطلاع از شهریه ها اقدام می کنند. . اعم از تعداد نیروی کار که باید مطابق با استانداردهای موجود باشد، نوع زمین بازی اعم از اجاره ای یا غیر استیجاری، وسایل موجود در مهدکودک، محاسبه هزینه استهلاک و سایر هزینه های جاری باشد. انجام شده

خدمت به پنج دسته از کودکان در مهدکودک

رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان ادامه داد: در نهایت بر اساس فرمول و بسته ای ویژه، شهریه مهدکودک ها برای خدمات دهی به پنج دسته از کودکان «نوزادان» کودکان از بدو تولد تا دو سالگی، کودکان «کودکان» ارائه می شود. از دو تا سه سال، «کودکان تازه متولد شده» از چهار تا پنج سال، «سنین پیش دبستانی» و «دو سالگی»، پنج ساله و شش ساله و کودکان قبل از ورود به مدرسه . ارائه شده است.

همتی فر با بیان اینکه شهریه این پنج دسته از کودکان حتی در یک مرکز متفاوت است، شهریه مهدکودک ها متفاوت است، پاسخ داد: بله، شهریه با توجه به ظرفیت فعال شده متفاوت است، زیرا محاسبه آن متفاوت است.

تنوع فضایی مهدکودک ها و تنوع شهریه ها

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه دسته مهدکودک در کشور داریم، تصریح کرد: این سه دسته مهدکودک های «مستقل» که مهدهای خصوصی هستند و مهدهای وابسته به دولت که از فضای دولتی به ویژه آموزش و پرورش و آموزش و پرورش می آیند. مدارس دولتی تاسیس شده است. یا از مساحت اضافی کلاس‌ها استفاده کرده و «علاوه بر مدرسه غیر دولتی» مهدکودک‌ها را نیز شامل شود. این تنوع مکان هایی که در مورد مهدکودک ها داریم، نوع شهریه ها را نیز متفاوت می کند، زیرا هزینه های تحمیل شده به موسس مهدکودک نیز متفاوت است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان با اشاره به تفاوت شهریه در مهدکودک ها خاطرنشان کرد: وقتی مجموعه عناصر موثر بر هزینه مهدکودک ها را تحلیل می کنیم متوجه می شویم که بخشی از این هزینه ها مربوط به نیروی انسانی از جمله رئیس سازمان است. کارکنان آموزش و پرورش، کارکنان اداری و خدماتی که مهدکودک را نیز مدیریت می کنند، آن را برمی گرداند. از طرفی گاهی مهدکودک کوچک است و همه این عناصر را می توان در یک یا دو نفر جمع کرد اما گاهی مهدکودک بزرگ است و مجتمع های بزرگی داریم که شامل 450 مهدکودک و پیش دبستانی می شود.

همتیفر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بخشی از هزینه های اصلی مهدکودک ها مربوط به مکان و فضای مهدکودک است که بسته به نوع مهدکودک می تواند بزرگ یا کوچک باشد و هزینه اجاره فضا می تواند بیشتر یا بیشتر باشد. بالاتر پایین تر اگر مهدکودک ها از فضاهای رایگان یا اهدایی یا فضاهای دولتی استفاده کنند، سهم هزینه فضا در تعیین شهریه بسیار ناچیز خواهد بود. گاهی مهدکودک غیردولتی است و مؤسس مجبور است محل مهدکودک را بخرد یا اجاره کند، بنابراین بسته به همه این عوامل میزان آموزش در مهدکودک متفاوت است.

شهریه مهدکودک ها و موسسات پیش دبستانی در گذشته چند مبلغ بود؟

وی در خصوص شرایط پرداخت شهریه مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی قبل از تاسیس سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان گفت: پیش از آن نیز شهریه ها به همین ترتیب تعیین می شد و فقط مهدهای کودک تحت پوشش تامین اجتماعی بودند. و مهدکودک های ستاره دار و ارزیابی شده در آن زمان، در شهریه هایشان با هم تفاوت داشتند و شهریه این مراکز به دلیل داشتن خدمات فوق برنامه یک درصد افزایش یافت. در آن زمان مراکز زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش رتبه بندی نداشتند. بنابراین شهریه برای همه مهدکودک ها و پیش دبستانی های دولتی در یک منطقه یکسان بود و آنها بر اساس اجاره بهای آن منطقه تعیین می کردند که شهریه در مرکز دولتی آن منطقه چقدر باشد. شهریه مراکز غیردولتی نیز درصدی از شهریه مدارس ابتدایی غیردولتی بود.

میزان «آموزش» مهدکودک ها و موسسات پیش دبستانی چقدر است؟

در حال حاضر آموزش در مهد کودک واقعی شده است

رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان خاطرنشان کرد: یعنی مدل های مختلفی داشتیم که هیچ کدام با هزینه های واقعی مطابقت نداشت. به عنوان مثال در گذشته سالانه 500 تا 1000000 تومان برای موسسات پیش دبستانی تعیین می شد. یعنی در نهایت کل مبلغ دریافتی از اولیا برای کلاس 15 تا 20 دانش آموز 15 تا 20 میلیون تومان در سال است. در حالی که در آن زمان هزینه نیروی انسانی به تنهایی بین 4 تا 5 میلیون تومان در ماه بود و مشخص بود که این چارچوب آموزشی یا شهریه غیرواقعی، غیرعادی و غیرقانونی از والدین دریافت می کند یا این مراکز در مقابل این شهریه کم هستند. با اقدامات مختلف از جمله افزایش تعداد کودکان در کلاس و غیره کاهش می یابد. در حال حاضر هزینه تحصیل در مهدکودک ها واقعی شده است.

سقف و کفی برای شهریه مهدکودک و پیش دبستانی وجود ندارد

همتی فر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به توضیح، سقف و کفی برای آموزش در مهدکودک وجود دارد، تاکید کرد: خیر، سقف و کفی برای آموزش در مهدکودک نداریم، زیرا میزان آموزش در مهدکودک متناسب است. . هزینه مراکز تعیین شده در واقع چنین هزینه هایی واقعی شده است و اکنون مشخص شده است که موسسان چقدر برای مهدکودک ها هزینه کرده اند. گاهی مؤسسه قبلاً در احقاق حقوقی از جمله عدم پرداخت حق نیروی انسانی، بیمه نشدن نیروی انسانی و … متضرر شده یا در انجام آن کوتاهی کرده است تا بتواند هزینه کمتری برای مدیریت مرکز خود بپردازد.

مردم از کجا می دانند شهریه ای که مهدکودک از آنها می گیرد واقعی است؟

رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان در پاسخ به این سوال که مردم چگونه می توانند متوجه شوند که شهریه های تعیین شده توسط مهدکودک ها شهریه های تعیین شده توسط سازمان آموزش و پرورش کودکان واقعی است یا خیر، تاکید کرد: این سازمان طراحی کرده است. سامانه ای به نام «کدکستان یاب» تکمیل شده است، به محض تأیید مجوز و صدور مجوز کودک به مهدکودک، اطلاعات وی در پایگاه سامانه جستجوی سامانه «کدکستان یاب» قرار می گیرد. این مرحله آزمایشی آغاز شده است و والدین بر اساس منطقه و شهر می توانند تمام جزئیات مهدکودک از جمله شهریه را ببینند و انتخاب کنند.

موسسان باید کارت آموزش مرکز خود را در مهدکودک نصب کنند

وی در عین حال افزود: البته هنوز روال درخواست مجوز تمامی مراکز تکمیل نشده و بانک اطلاعاتی آنها کامل نیست، اما مرحله اول این کار قبلا آماده شده است. در واقع «کودکستان یاب» مبلغ مصوب هر مهدکودک را به صورت سامانه ای به موسسان می دهد و آنها باید این فرم را در مهدکودک نصب کنند. از طرفی والدین می توانند از طریق این سامانه با جستجو در نام مهدکودک از شهریه ثابت مطلع شوند. امیدواریم تا پایان آبان ماه این موضوع به طور کامل حل شود و در اکثر مهدکودک ها این کار انجام شود.

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما