یکسان سازی دستمزد بازنشستگان در یک روز جدید تغییر کرد

اما در سال های اخیر تلاش هایی برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان در ایران صورت گرفته است. برخی از این تلاش ها شامل تغییر قوانین و مقررات بازنشستگی، اصلاح نظام بازنشستگی و تعیین استانداردهای جدید برای پرداخت بازنشستگان است، اما یکسان سازی حقوق بازنشستگان در ایران همچنان یک چالش بزرگ است.

تغییر مبنای محاسبه مستمری از 2 سال به 5 سال از تصمیمات بحث برانگیز لایحه هفتم قانون توسعه است. مصوبه ای که گفته می شد با اعتراضات فراوان از متن پیش نویس لایحه هفتم حذف شد اما برخی نمایندگان همچنان از آن دفاع می کنند.

علی اصغری عابستانی عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی در گفت و گوی اخیر خود با خبرگزاری ایلنا ضمن تاکید بر اصلاح پارامترهای صندوق اجتماعی گفت: وقتی مثلا می گوییم بازنشستگی باید به جای دو سال ظرف مدت پنج سال پرداخت شود، دلیلش این است که ما فساد عظیمی را می خواهیم که 2 سال است در این مدل وجود دارد، اجازه دهید مردم 28 سال یک حقوق نگیرند، سپس در پایان 2 سال یک کار غیر واقعی می گیرند، حقوق بالایی می گیرند و بعد این حقوق بالا را سال ها می گیرند، آن را در صندوق بار می کنند».

عنابستانی البته ادامه داد: با اعمال همسان سازی می توان از مشکل کاهش دستمزد بازنشستگان جلوگیری کرد. وی گفت: در بحث افزایش میانگین حقوق از 2 سال به 5 سال به این موضوع اشاره کردیم که باید به گونه ای اجرا شود که حقوق بازنشستگان حداقل 90 درصد در زمان شروع به کار باشد. یعنی بحث برابری که بازنشستگان به دنبال آن هستند.»

علی ریزو حیدری (کارشناس مسائل تامین اجتماعی) در خصوص صحبت های این نماینده مجلس و همچنین تغییرات در محاسبه مستمری ها به خبرگزاری ایلنا گفت: ابتدا مثالی می زنم; تصور کنید در بانک سپرده گذاری کرده اید، اگر به شما بگویند در دو سال آخر سپرده به شما پاداشی معادل مدت سپرده گذاری بر اساس دو سال گذشته به شما تعلق می گیرد، چه می کنید؟ برای دریافت پاداش ده ساله بر اساس دو سال گذشته باید سعی کنید پس انداز را در دو سال گذشته افزایش دهید.

در تامین اجتماعی هم همین اتفاق می افتد. یعنی بر اساس دو سال آخر بیمه به شما پرداخت می شود. فرقی نمی کند در 28 سال گذشته چه درآمدی بابت بیمه پرداخت کرده باشد، برای تعیین مستمری، دو سال گذشته را در نظر می گیرند. خب مشخص است که از آنجایی که دو سال گذشته مبنا است، بیمه گذاران مانند قاعده پس انداز که به شما گفتم عمل می کنند، یعنی سعی می کنند درآمد حق بیمه خود را تا حد امکان افزایش دهند.

وی ادامه داد: این یک اتفاق طبیعی است و نیاز به محاسبات پیچیده ندارد، توافق به هر قیمتی انجام می شود. این ظرفیت قانونی است که می تواند در ماهیت خود فساد ایجاد کند. اما قانونگذار در زمانی این قانون را نوشت که نرخ تورم چندان بالا نبود. وقتی درآمد اسمی امسال ما نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش پیدا می کند، طبیعی است که میانگین اسمی بیمه گذاران دو سال اخیر نیز افزایش پیدا کند.

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما